تاثیر فیسبوک و وسایل نوین ارتباطی بر فرهنگ ایرانی اسلامی

تاثیر فیسبوک و وسایل نوین ارتباطی بر فرهنگ ایرانی اسلامی

 

فیسبوک، وی چت، واتساپ، تانگو و ... شبکه های اجتماعی و برنامه هایی هستند که در سال های اخیر رواج پیدا کرده اند و به نوعی وارد زندگی جوانان شده اند، در این پست می خواهیم تاثیر این شبکه های اجتماعی و نرم افزار های ارتباطی را بر زندگی و وضعیت فرهنگی نوجوانان و جوانان بررسی نماییم.

در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از کامپیوتر و اینترنت لازم و ضروری به نظر می رسد و کسی نمی تواند منکر فواید استفاده درست از اینترنت باشد... امروزه تقریبا در هر خانه ای کامپیوتر و اینترنت در دسترس است و یا گوشی های هوشمندی که کارایی بالایی در استفاده از اینترنت و ... دارند در دستان بسیاری دیده می شود... استفاده از امکانات دنیای دیجیتال به خودی خود مفید است اما متاسفانه بعضا دیده میشود که عده ای از این ابزار در جهت منفی استفاده می کنند که این استفاده نادرست میتواند بر فکر، فرهنگ و حتی اعتقادات هر فردی بخصوص نوجوانان و جوانان تاثیر منفی داشته باشد.

برای مثال استفاده از فیسبوک شاید در نگاه اول برای در ارتباط بودن با دوستان و آشنایان قدیمی و خبرگرفتن از آنها و ... جالب باشد و ضرری نداشته باشد اما وقتی این استفاده به سمت دوست یابی و تخلیه نیاز های عاطفی میرود مسئله متفاوت می باشد.

دردسترس بودن وسایل ارتباطی نوین برای فرزندان در سنین پایین بدون هیچ کنترلی باعث نوعی گم شدگی در فضای بیکران مجازی می شود. مانند این است که فرزند خوردسال خود را در شهری ناآشنا و بزرگ با خطرات مختلف رها کنیم آنوقت چه سرنوشتی در انتظار فرزندان ما خواهد بود؟؟!

استفاده از تکنولوژی های نوین همانطور که مفید است میتواند مضر نیز باشد بنابراین نیاز به کنترل و مراقبت از فرزندان در استفاده از این ابزار لازم و ضرروری است.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر حجاب

تا همین چند سال پیش دختران و زنان از در اختیار قرار گرفتن عکس خود به دست دیگران شدیدا هراس داشتند اما هم اینک در شبکه های اجتماعی تصاویری از دختران و حتی زنان توسط خودشان قرار داده می شود که اصلا در وضعیت مناسب حجاب قرار ندارند و روز به روز به صورت ناخود آگاه با سرعت بالایی به سمت عادی شدن بد حجابی و بی حجابی در فضای مجازی پیش می رویم که به دور از فرهنگ ایرانی و اسلامی ما است.

نظام خانواده در حال از هم گسیختگی است و این ابزارهای نوین هم به این موضوع دامن می‌زند این مسائل در ابتدا مانند روزنه‌ کوچکی است که در یک سد ایجاد می‌شود و به مرور زمان گسترش پیدا میکند.

خانواده ها باید با هدف درست و مشخص این وسایل ارتباطی را در اختیار فرزتدان خود قرار دهتد و فرزندان را نیز از این اهداف آگاه کرده و با مدیریت و نظارت درست اجازه استفاده ی نادرست از این ابزار را به فرزندان خود ندهند.

معمولا جوانان با هدف پر کردن اوغات فراقت خود وارد فضای مجازی می شوند اما پس از ورود به آن اعتیاد پیدا می کنند و در گزند آسیب های آن قرار می گیرند. در این بحث نقش دولت و مسئولان نیز بسیار مهم است، مسئولان باید با فراهم کردن فضاهای مفید و مفرح و سرگرمی های مختلف برای مردم و بخصوص جوانان اوقات فراغت آن ها را پر نمایند تا نیازی به پر کردن زمان در این فضاهای مجازی نامناسب احساس نشود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ برچسب:, ] [ 17:54 ] [ N ] [ ]